fredag 18 juni 2010

Ännu en resa är över

Nu är jag hemma i Sverige igen men hoppas som vanligt att jag snart kommer kunna åka ner igen. Under mina sista dagar på gården hände något oerhört tråkigt. Genga var inte riktigt sig själv en dag och orkade inte gå med på promenaden och hon hade hög feber. Man tog henne till veterinären som konstaterade att hennes mjälte var kraftigt förstorad. Så stor att den fyllde hela bukhålan och tryckte undan övriga organ. Dessutom hade hon svår bronkit och spondylos. Tillsammans med veterinären kom de fram till att Genga var så pass sjuk att det skulle vara grymt att inte låta henne somna in.

Genga

Tyvärr innebar Gengas bortgång även att Bubbles återigen blev ensam. Eftersom vi gärna ville dela på Saturn och Jupie, som har väldigt dåligt inflytande på varandra, satte vi in Jupie till Bubbles och han blev kär dirket. Jupie är däremot inte helt nöjd med att ha behövt flytta ifrån sin sister-in-crime.

Bubbles

Som tur är, är det inte bara elände utan det har även hänt en hel del bra saker. En dag kom det in en finsk tjej som gärna ville ha en liten, ung hane. Jag visade henne Edvin och hon föll pladask för honom. Hon började till och med gråta när jag sa att han inte kommer vara färdig att resa då hon åker hem till Finland nu i veckan. Till sist kom vi fram till att hennes mamma, som åker till Finland i början av juli, ska ta honom med sig istället.

Edvin är den lilla raggiga som står med framkroppen på Emils rygg

Det kommer även åka en stor grupp hundar till Sverige i slutet av juni. Jag är inte helt på det klara med vilka det blir men det är i alla fall Isa, Isidor, Polly, Lilla Max, Bob, Jojo, Bambi och Timjan och möjligen några fler. Zelda kommer också åka så fort hon blir klar och jag väntar med spänning på att få hem lilla Sigge som fosterhund.

Isidor

Lilla Max

Sigge har lyckats hitta en lekkamrat som leker tillräckligt vilt för hans smak, nämligen gamla skruttgumman Kajsa. Det leker i ett och Kajsa har verkligen börjat leva upp tack vare sin unga beundrare.
Sigge och Kajsa

Under en av mina sista dagar fick vi in en pytteliten valp. Hon var bara omkring fem veckor när hon kom in. Hon var täckt av loppor men verkade pigg och nyfiken och åt som en häst. Det var en familj som hittat henne under en utflykt. Vi döpte henne till Shiva men det ändrades sedan till Sherry.

Jag bestämde mig för att åka hem några dagar tidigare eftersom det var en annan volontär som skulle bila till Sverige så jag åkte med honom och hans två hundar Lola och Divo. Både Lola och Divo är SOS-hundar men Lola har redan bott en tid i Sverige och var bara ner på semester medan det är första gången Divo kommer till Sverige. Båda två skötte sig exemplariskt i bilen och vi tog hela sträckan på bara ett och ett halvt dygn.

Divo

Jag avslutar för den här gången med några av mina favoritbilder.
Benito

Lucas

Emmy

Emil (Edvin i bakgrunden)

6 kommentarer:

  1. Jag är så glad att höra att Isidor får komma till Sverige, det var något speciellt mellan oss två(:
    Tack Malin för allt arbete du gjort på SOS-hundgård för denna gång igen och allt gott du fortsätter att göra här hemma, det får nog bli en "GULD tjärna" till dig igen(:(:

    Hoppas att du får åka ner till hundarna snart igen...

    Vänligen/Sol

    SvaraRadera
  2. Riktigt roligt att läsa det du skriver om SOS. Jag var där och hälsade på en dag i slutet av juni. Fick en rundtur och kelade en del med vovvarna. Man kände igen en del från hemsidan. Jag adopterade en hund därifrån för ett par år sen och har alltid velat åka ner och titta på hur det ser ut där.
    Bestämt mig för att åka ner och vara volontär men måste bara hitta en tidpunkt som passar.
    Älskade Sigge, ville ta med honom hem. Men finns inte plats just nu. Snyft.

    SvaraRadera
  3. Hittade din blogg på SOS-animals hemsida.
    Oj, Hej förresten! :)
    Jag fastande och tycker detta verkar otroligt intressant.
    Men det står ingenting på sidan om hur man betalar.
    Betalar man själv flyg, boende, mat och sådär?
    Jag skulle verkligen vilja åka och du verkar trivas bra där nere.
    Har du något mer att berätta om som inte står på sidan?
    Finns det något negativt eller är det så bra som det verkar?
    Hoppas du orkar svara på dessa 20 frågor :)
    Kram Petra

    SvaraRadera
  4. Hej Petra
    Ursäkta att det har dröjt med svar men jag är inte inne här så ofta eftersom jag inte skriver för tillfället.
    Man betalar resa och mat själv och så står SOS för boende i husvagn. Om du fyller i en intresseanmälan så får du lite utförligare information skickad till dig.
    Det enda som jag tycker är negativt är att hur mycket man än städar så är det fortfarande smutsigt men det vänjer man sig vid ganska snabbt.
    Jag kan verkligen rekommendera dig att åka ner :)
    Kram
    Malin

    SvaraRadera
  5. Åh vad härligt. Måste varit en otrolig upplevelse!

    SvaraRadera