fredag 25 december 2009

Altruism och hundar

En gång på ett bröllop träffade jag en kille som jag stod och pratade med ett tag. Han frågade om jag varit utomlands eftersom jag var så brun. Jag berättade att jag volontärat hos SOS animals i Spanien och varit ute i solen hela dagarna i tre veckor. Ofta när jag berättar det får jag positiva och nyfikna reaktioner men denna unge herre utbrast: "Vadå, jobbade du gratis!?!
Mitt svar var väl något i stil med att det är liksom själva idén med volontärarbete, att det är ideellt.
Det var nästan så att jag tyckte lite synd om den stackars saten. Känslan av att ställa upp för någon som är utsatt och att göra något som, om än bara lite grann, förbättrar världen är obetalbar och de som aldrig fått uppleva denna känsla har gått miste om något fint.
Varje år kommer och går ett stort antal volontärer på hundgården i Spanien men det finns även de som är bosatta i närheten och åker dit vecka ut och vecka in, i ur och skur för att rasta hundar, städa burar och göra vad de kan för att ge hundarna en så bra tillvaro som möjligt. Det här inlägget är tillägnat några av dem.

Tony
Tony Byford grundade SOS animals tillsammans med Kim Halliwell 1997. Han är en riktig eldsjäl och åker från Malaga till Mijas nästan varenda dag för att städa hundarnas burar medan volontärerna tar ut hundarna på promenad. Han är dessutom med i styrelsen, ordnar insamlingar, kör hundar till veterinärn och flygplatsen, hämtar och lämnar volontärer och mycket mycket mer.
Han är en otroligt varm människa som är noga med att se till att varje enskild volontär förstår hur mycket deras arbete uppskattas. Stackarn får dessutom agera psykolog åt volontärer som måste skiljas från sina favorithundar eller liknande. Var han får sin ork ifrån vette fasen.



Underbara Tony


Therese
Therese Rantzow kan bäst beskrivas som en skånsk bumbibjörn på extacy. Hon har energi som kan göra en maratonlöpare grön av avund och har alltid en kram till övers. Hon kommer till gården flera dagar i veckan för att promenera med hundarna och hjälper till när hundar ska till veterinären eller flygplatsen. Det är riktigt underhållande att vara kvar nere på gården då Therese är uppe i bergen med ett gäng hundar eftersom man kan följa hennes promenad genom de rop som ljuder längs promenadvägen.

Hon har en otrolig förmåga att få volontärena att känna sig välkomna och ställer gärna upp och skjutsar dem till stan eller vart de nu vill åka. Therese bor i närheten av SOS tillsammans med sin Andreas och hundarna Bulie och Miguel.

Vacker som få!
Foto: Andreas Holm

Therese och Bulie
Foto: Andreas Holm


Foto: Andreas Holm

Gill
Gill Lilley verkar tyvärr inte fastna på kort men jag lyckades rota upp en bild där hon är med i bakgrunden i alla fall.
Gill i bakgrunden tillsammans med sin favorithund Foster

Gill älskar att prata. Frågan är om hon skulle kunna vara tyst ens om hennes liv hängde på det. Hon kommer till gården nästan varje dag och promenerar med hundar och går sedan runt och delar ut godsaker till hundarna. Gills stackars man får finna sig i att Gill härbärgerar hundar som inte riktigt klarar av livet på gården. I våras var de fosterhem åt valparna Yogi och Mimi som var för små för att kunna bo på gården och även den gamle trotjänaren Guy fick flytta hem till dem för att sluta sina dagar där. Innan Guy flyttade trodde alla att han var döv men så var tydligen inte fallet visade det sig.
Ibland får volotärer följa med Gill hem och bada i poolen vilket är väldigt uppskattat, särskilt under sommarmånaderna då hela andalusien förvandlas till en bastu.
George
George måste upplevas. Även han kommer ut till gården flera dagar i veckan för att rasta hundar. Han pratar den grövsta cockney jag någonsin har hört med resultatet att jag förstår cirka en fjärdedel av allt han säger. Jag tror inte denna man kan vara allvarlig utan han skämtar hela tiden.
När George tar hundar på promenad är det lite av ett lotteri eftersom han anser att alla hundar ska få springa lösa i bergen så ibland kommer han hem med färre hundar än han gick ut med. Hundarna kommer alltid tillbaka när de fått busa av sig ett tag men man är alltid lite nervös innan de är tillbaka i sin bur igen.
George är SOS egen party planner. Fyllar någon år kan man lita på att George fixar en fest.
George på Halloween
Foto: Therese Rantzow

Det finns många fler som kommer och hjälper till på olika sätt på hundgården. De städar, lagar burar, kommer med godsaker till hundarna och mycket mer. Jag skulle kunna skriva en hel avhandling om alla dessa fina, osjälviska människor men jag är båda kissnödig och hungrig så det får bli en annan gång. Jag längtar efter dem allihop!

1 kommentar:

  1. Jag såg på Fb att du ändrat så jag kan kommentera nu. Antar att Elin pratat med dig ;) Jag har läst och läst, men inte kunnat srkiva ngt!!
    Nu skall det bli bättring :)
    Fint du skrivit om de underbara Sos-hjältarna tycker jag. Tänk om fler människor kunde förstå på riktigt volket jobb dom gör!

    SvaraRadera