måndag 16 november 2009

Buster

Buster låg alltid på skrivbordet när matte satt vid datorn

Min lillasyster flyttade in hos mig några månader. Med henne flyttade Buster, en stor svart-vit nyinfångad vildkatt. När hon bar in transportburen i hallen fräste det våldsamt där innifrån och jag funderade över om hon på allvar tänkte släppa lös detta monster i min lägenhet. Hon öppnade luckan, ut for katten och tog skydd under min säng. Där bosatte han sig sedan de närmaste dagarna. Jag har inget problem med att ha katter kamperande under min säng. Däremot har jag problem med katter som försöker klippa mina hälsenor varje gång jag närmar mig sängen. Men problem är till för att lösas och det var inte svårare än att praktisera längdhopp på morgonen och kvällen. Efter några dygn bytte han dock postering och såg istället, med stor framgång, till att beskydda vardagsrummet från inkräktare.

Eftersom Buster levt hela sitt liv som vildkatt var han inte kastrerad och inte heller rumsren. Ingen bra kombination eftersom hankattkiss luktar apa. Att kastrera en katt är en enkel sak men att fånga in en galen katt som ska kastreras är desto svårare. Med hjälp av tre personer, skidhandskar, skidglasögon, rustningshandskar och en dammsugare gick det i alla fall.


Undan för undan började kissen förstå att familjelivet ändå var ganska trevligt och gick från att ha varit ett galet monster till att bli den keligaste katt världen någonsin har skådat.

Busters mjuka goa mage som man gärna borrade ner näsan i

Syrran flyttade till Göteborg men Buster fick bo kvar hos mig eftersom han blivit så bundis med min kattunge Esmeralda. Han brukade pyssla om henne och tvättade henne så fort han fick chansen. Ibland använde han för mycket saliv så hon fick sådana där spikes som var moderna på 90-talet.

Bästa kompisar

Efter ett år ungefär flyttade jag och kattorna ut på landet så de fick börja gå ut. Man såg på dem hur lyckliga de var över detta. Busters midjemått började öka för han var en fenomenal jägare. När jag gick på promenad följde de med båda två och skrek när jag gick för fort.

Första gången Buster går ut vid nya huset

Han hade en del charmiga egenheter för sig. Varje morgon när Buster började bli hungrig väckte han mig genom att sätta sig på min bröstkorg och slicka mig i ansiktet. Han ville alltid vara med, så fort man satte sig ned hade man honom i knät. Jag hade hantverkare hemma en gång och de kunde knappt utföra sitt arbete för att Buster var på dem hela tiden.

Buster är med och pluggar

Så kom den hemska dagen, söndagen den 10:de maj 2009. Jag skulle åka in med Buster till Ultuna på en akuttid eftersom han betett sig lite konstigt under helgen. Jag kom ner på undervåningen klockan sex på morgonen och hittade Buster död på badrumsgolvet. Han måste precis gått bort för kroppen hade inte ens börjat stelna. Esmeralda var förkrossad. Hon gick omkring och jamade och letade efter sin kompis. Jag la honom i min säng medan jag gick ut och grävde en grav i trädgården och inredde en kista åt honom. Tillsammans tog sedan jag, Esmeralda och min hund Alice farväl av vår älskade Buster och sjöng "Lilla katt" för honom.

1 kommentar:

  1. Nu gråter jag...mycket. Får hålla mig i hytten resten av kvällen. Han var en helt otrolig kisse!

    SvaraRadera