torsdag 25 februari 2010

Ledig dag

Idag är jag ledig. Jag följde med Therese hem igår och vi tog en härlig promenad längs floden med hundarna. Eddie och Alice tyckte det var jätteskönt att få springa lösa och leka tillsammans med hennes hundar. Det var kul att träffa Therese hund Miguel igen. Han var ganska spinkig sist jag såg honom. Då bodde han fortfarande på SOS. Nu har han vuxit till sig och blivit en riktig skönhet. Han och Eddie föll för varandra och sprang och jagade varandra medan stackars Alice och Bulie gjorde sitt bästa för att hänga med.
På kvällen åt vi middag hemma hos Therese och sen gick vi ut och drack öl tillsammans med George. Det var en väldigt lyckad kväll!
Therese har åkt iväg på ett möte så nu sitter jag och myser med alla vovvar och njuter av snabbt internet och en dator med å, ä och ö. Det är de små sakerna i vardagen som räknas.

Fina Miguel

Alice njuter av vattnet

Bulie med

Abbey hade fått ett hem hos ett spanskt par men de lämnade tillbaka henne efter bara några dagar eftersom de inte lyckades få henne rumsren. Hennes syster Mea blev glad över att få tillbaka sin lekkamrat så man får väl försöka se det positiva. De kom för att lämna tillbaka henne på kvällen och det var så mörkt så vi såg inte att det var hon. Vi trodde att det var några som ville lämna in en ny hund och det blev lite rabalder innan vi fattade att det var Abbey. Så kan det gå när ingen av volontärerna pratar spanska.

Abbey

Mea

Bynfo, Abbey och Meas burkompis

Det har varit soligt till och från i några dagar nu så den värsta vätan har försvunnit. Det är fortfarande lerigt inne i Shadows gamla bur som har utsetts till lekhage. Vi brukar leka med hundarna där inne efter promenaderna och vissa verkar tycka att det är roligt att ta sats och slajda genom leran. Tyvärr har vi inte möjlighet att låta alla hundar leka där inne varje dag så de får turas om. Vi har en bok där vi skriver upp vilka hundar som fått leka vilket datum.

Jättebebisen Benji är otroligt lekfull men han är så stor att de andra hundarna blir rädda när han drar igång. Härom dagen fick jag en snilleblixt och knökade in Perras och Mats hund George tillsammans med Benji i lekhagen och de for omkring som skållade troll i säkert en halvtimme. Till och med Olivia hängde på efter ett tag. George var täckt med lera från topp till tass efteråt men de såg lyckliga ut alla tre.

Benji tar igen sig efter leksessionen med George

Även Dudley tycker om lerlekhagen. Den hunden skulle kunna ägna en livstid åt att jaga bollar. Han är jätteduktig på att apportera och efter att han släppt bollen vid ens fötter står han och stirrar på den som om han med tankekraft försöker få den att flyga iväg. Jag känner mig lika hemsk varje gång jag avslutar leken och sätter tillbaka honom i buren igen. Det finns planer på att riva väggarna mellan några burar så att lekhagen blir lite större. Som det är nu finns det inte så mycket plats att springa på men det blir i alla fall en liten förändring i hundarnas vardag.

Det är otroligt hur humöret svänger i takt med vädret. De senaste dagarna har det varit skönt att jobba och man har mycket större tålamod med hoppiga och dragiga hundar så fort solen skiner. Även hundarna är mer avslappnade och vid lunchtid ligger de utslagna på rad i solskenet. Tack till Josefina Häll som bidragit med bilder på solbadande hundar.

Rover och Yentil

Sarah



Ultima

Sasha

Noah

Nu har jag lyckats ta en färsk bild på Penny. Jag hade rena byxor på mig så jag ville inte gå in i buren så det fick bli en bild genom gallret. Rena kläder är värda sin vikt i guld på SOS. Penny var så söt när hon var ute på promenad för några dagar sedan. Hon gick tillsammans med Rover, Yentil, Håkan och Patty när hon mötte mig tilsammans med Eddie, Alice, Daisy och Nobby. Penny är ju kär i Eddie och ville inte alls fortsätta tillsammans med sin egen grupp när hon fick syn på Eddie.

6 kommentarer:

  1. Tack för alla fina bilder. Åh, så härligt med solsken.

    Bilden på en solandes Sarah gjorde min dag, min älskade vän, saknar henne sååå! Hoppas hon mår bra o tar flytten till en kennel med ro.


    Hoppas vädergudarna är på er sida o att ni slipper mer regn nu ett tag.

    Emmasj

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är att uppdatera! Underbart härligt är det :)

    Jag slogs av tanken att Yentil är väldigt lik Letov från Vilda/toto kenneln som var när vi var där! Och det är skönt att höra att de får leka av sig, även om det "bara" är i en kennel. Och i förra inlägget glömde jag nog säga att det är skönt att se Sally i ett nytt, ombonat hem. När jag var nere så verkade hon inte jätteglad att inte få all uppmärksamhet, men kan tänka mig att hon trivs kanon med en egen matte :)

    SvaraRadera
  3. mea ser ju jättefin ut! Oj vilken vacker hund och färg! Varför finns inte hon på adoptionsdelen? Har hon ngn sjukdom?

    Snart se vi! Kram

    SvaraRadera
  4. Söta lilla Abbey vi håller tummarna att hon hittar ett nytt hem som kanske har lite mer tålamod, pratade nydligen med en tjej som berättade att med hennes valp tog det ett halvår innan den blev riktigt rumsren.
    Vilken undebar bild på Sarah som en världs- modell.
    Tack för dom vackra bilderna och text,allt detta är så värdefullt!
    Vänligen/Sol

    SvaraRadera
  5. Det enda felet med Monique ar att ena ogonlocket inte ar helt utvecklat. Det syns for det mesta inte men i vissa vinklar ser man det. Forhoppningsvis kommer hon snart ut pa adoptionslistan. Hon ar mamma till de 6 valparna som ska flytta till belgien. Hon var ganska illa daran nar hon kom in men nu ar hon helt aterstalld.

    Jag tycker allt ocksa att de hade kunnat ge abbey lite mer tid att bli rumsren. Hon har ju aldrig bott inne forrut. Men men, folk har nere har inte alltid samma syn pa djur som en annan.
    Jag kan tyvarr inte ta at mig aran for bilden pa sarah. Det var jossan som tog den.
    De pratar mycket om dig har sol sa du far se till att komma tillbaka snart. Du ar saknad.

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara foton med solglada hundar, blir glad av att läsa din blogg och jättekul att läsa allt som du har att berätta om =)Vad roligt att se Therese hundar, Miguel verkar verkligen ha blommat ut nu =) Kul att se ett nytaget foto på Bynfo också, vilken stilig grabb han är! Och Penny, vilken raring.. Hoppas att hon forsätter att äta upp sig och frodas på SOS.

    Ha det bäst! // Tessan

    SvaraRadera