fredag 19 februari 2010

Uppdatering

Forst ska jag beratta om lite privata angelagenheter. Jag har ju med mig mina hundar Alice och Eddie pa "semestern". Bada tva verkar tycka att det ar skoj med alla lekkamrater och att fa alga (utlases: aelga, det har ingenting med alger att gora) runt i bergen. Alice kan vara lite svartsjuk av sig men a andra sidan finns det fullt med folk som gosar med henne. For ungefar en vecka sen hittade Eddie ett ben under en promenad. Han gnagade pa det i tio minuter ungefar innan han blev av med det. Nagon dag senare borjade han matvagra och han kraktes flera ganger sa jag tog honom till veterinaren. Han var valdigt uttorkad sa han fick dropp och en massa sprutor. Veterinaren hittade inget fel pa honom men trodde att det rorde sig om forgiftning. Han ar i normala fall ingen knahund men han lag med huvudet tryckt mot mitt brost i en timme medan han fick droppet. Pa kvallen at han litegrann och dagen efter akte vi tillbaka till veterinaren och han fick aterigen dropp. Igar var vi tillbaka for tredje gangen och da fick han en spruta och vitaminpiller som han ska ha morgon och kvall. Igar at han tre protioner och imorse at han en jatteportion sa forhoppningsvis far han tillbaka de tva kilo han tappat under de har dagarna.
Energin ar det dock inget fel pa. Han kutar runt som vanligt nar han ar los mn han ligger garna lite extra i sangen och drar sig.

Eds med Tonys hund Seamus

Regnandet har antligen borjat lugna ner sig nu och solen har varit framme en hel del idag. Det ar fortfarande lerigt och dant men vissa av de evakuerade kennlarna gar att anvanda igen.

Nar vi var ute och gick harom dagen kom en gubbe och pratade med Therese. Tydligen ar marken dar vi har rastat hundarna privatagd och han ar anstalld for att se efter den. Det ar ett jaktomrade sa hundar ar inte tillatna. Allsta har vi inget vettigt stalle att rasta hundarna pa langre. Jag har lite bilder fran deras sista springtur i de har bergen.

Vi gar for tillfallet med dem langs vagen, forst fram till gransen dar vi inte far ga langre och sedan at andra hallet ner till en mack i narheten. Det blir i alla fall en 15-minuterspromenad och sedan far de leka och jaga bollar en stund inne i en av de stora burarna. Denna losning ar inte hallbar i langden men vi kommer inte pa nagot battre for tillfallet. De far atminstone gora av med lite av all sin energi nar de jagar bollar och leker.


Max verkar nojd med att leka i leran

Jag har filmat Toya, Sammi, Boone och Max nar de springer i bergen precis som jag sa att jag skulle gora men det gar tyvarr inte att ladda upp filmen. Hla datorn laser sig nar jag forsoker sa det far bli en annan gang.

Spinkiga Penny, som vi fangade under min forsta vecka har, har vuxit till sig en hel del. Hon ar fortfarande mager men det ar inte alls lika illa som det var i borjan. Hon har aven blivit modigare och kommer nyfiket ut ur huset nar man gar forbi buren. Hon har till och med fatt springa los inne i Eden tillsammans med George och Sandy. Hon funkar bra ihop med de flesta andra hundar men gar oftast tillsammans med Elvis pa promenaderna eftersom han ocksa sitter i singelbur an sa lange. Jag tog ut henne tillsammans med Benji och Olivia haromdagen men Benji var lite for lekfull for hennes smak. Jag ska ta lite farska bilder pa henne nagon dag da det ar fint vader.

Moniques valpar flyttade igar. De ska sa smaningom aka till Belgien. Vi ville fa bort dem fran garden sa fort som mojligt. Jag kommer sakna de sma liven. De har sadan otrolig energi och delar frikostigt med sig av pussar. En av dagens hojdpunkter var nar man skulle stada deras bur och slappte ut alla sex pa innergarden sa att det fick stoka omkring en stund. Det ar tomt utan dem.


For er som kommer ihag Kinko och hur hemskt hans huvud sag ut forut har jag en bild som kan pigga upp lite i vintermorkret. Hans behandling har gjort underverk och nu for tiden ar han en riktig snygging. Kanske lite rund om magen bara.

8 kommentarer:

  1. Synd när det komer till promenadvägarna. Kan man inte grö aupp ngn deal med markägaren om att man under vissa tider, årstider etc får rasta hundarna där? eller är de omöjliga jakttokiga spanjorer. Hoppas det löser sig, för många av hundarna behöver verkligen få springa o många av dem drar så kolosalt. Men hur går det med de hundar som alltid är lösa? Tex Sheeba, går hon lös på vägen då? Oj, många frågor känner jag.

    Härligt bild på Kinko, darlingen, var så orolig för honom ett tag, men oj vilken förändring! Härligt!

    Jobba nu på där ner o jag hoppas att lillpojken snart är helt återställd. Inte kul det där med sjuka små vovvsingar.

    /Emma

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det är ändå att läsa om livet på gården, trots regn och hundförbud i bergen.
    Såg på hemsidan att det är dig man kontaktar om man vill volontära... var nere under oktober 2007 och det är verkligen på tiden att åka ner igen.
    Behöver ni volontärer under någon speciell period under dom närmsta månaderna?

    SvaraRadera
  3. Tack för dom fina bilderna,vad Max ser härlig ut med leran på nos och tassar,det är en lycka att kunna följa med ert jobb med hundarna på din text och bild från gården.

    I allt elände med översmäning,regn,sura grannar bode ju räcka till, att sen inte få tillåtelse att gå på promenad med hundarna där dom har möjlighet att gå eller springa lösa det måste ju kännas tungt när vi ju vet hur mycket dom behöver sina dagliga promenader.
    Jag skall be till dom goda där uppe att se till att ni kommer att finna ett bättre ställe!!!

    Vänligen/Sol

    SvaraRadera
  4. Tusen tack för att du bloggar från SOS så att vi kan följa vardagen där nere.
    Jag blir beklämd av att läsa att ni både hundar och människor har haft det så tufft. Jag förstår att det har inte ni tid att känna, utan att det är att ständigt lösa det som kommer i er väg.
    Ni gör ett fantastiskt jobb.
    Hur mår "utbrytarkungen" Ciro?

    Varma hälsningar till er alla.
    Anki i Domsjö

    SvaraRadera
  5. Och jag har ju en fråga till...
    Lever Bobby än? <3

    SvaraRadera
  6. Men EddieGrisen....Håll om honom, kyss honom och hälsa från mig att jag vill att han ska må bra igen. Både jag och Max hoppas att han återhämtar sig snabbt... Synd att du inte är hemma när vi åker till Kelinge men vi ses när du kommer hem. Det är så kul att läsa om nya SOS och jag hoppas att jag snart får komma ner och besiktiga stället själv. Kyssa Ballan också för jag saknar henne lika mycket som jag saknar Eds och min rara syster! Ha det underbart och hälsa alla. Pöss

    SvaraRadera
  7. Eddie mar mycket battre nu och ater som en hast. Vi behover fler volontarer i borjan pa juni for da ser det tufft ut. Bobby lever men han bor inte pa sos langre...och det ar ju bra. Kommer tyvar inte ihag vart han flyttat men jag kan ta reda pa det.

    SvaraRadera
  8. Glomde visst svara om Ciro. Han mar bara fint. Hans sar pa baken ar helt lakt och haret ar pa gang att vaxa tillbaka. Han var till veterinaren idag och det gick bra

    SvaraRadera