tisdag 16 februari 2010

Oversvamning

I sondags var Maria och jag lediga. Vi at pizza, tittade pa film och tog en strandpromenad med hundarna. Jag lyckades aven sprutlackera varat sovrum med coka cola. Regnet hangde i luften hela dagen men det kom aldrig riktigt igang. Tyvarr har bilderna fran var mysiga strandpromenad smitit sa jag kan dela med mig av dem efter var nasta ledighet och latsas att vi varit pa stranden da med.

Pa mandagen daremot oppnades himmelens portar. Mon Dieu, vad det regnade, non-stop i flera timmar. Till en borjan var vi inte sa oroliga. Vi satte in pumpar i de burar som var blotast och snickrade lite sangar at hundarna sa att de skulle komma upp en bit fran vattnet. Till en borjan var det kul att leka Byggare Bob men nar regnet bara fortsatte borjade jag bli orolig for att vissa hundar skulle bli sa blota att de skulle frysa ihjal under natten.
Efter nagra timmar var det sa mycket vatten i burarna sa att vi borjade springa med hinkar och osa ut vatten. Men det var hopplost. Lika snabbt som vi fick ut en hink hade det runnit in motsvarande tio. Till sist gav vi upp och borjade evakuera hundarna ur de burar dar det var som varst. Nar vi akte hem pa kvallen fanns det hundar i husvagnarna, hundar i koket och jag kan ge mig fasen pa att jag hade hittat en hund inknokad i tvattmaskinen om jag bara tittat efter.
Brian kom ut och racerbyggde upp tva nya burar sa alla hundar i de murade kennlarna kunde flytta.
Fran de burar dar det var mojligt gravde vi kanaler sa att vattnet skonk undan. Alla gjorde ett fantastiskt jobb och hundarna verkade riktigt nojda med oss. Sarskilt Liza och Sophie som fick tillbringa natten inne i Joannas husvagn (I Jossans sang. Sa gar det nar man lamnar den obevakad nagra natter)

Idag forsatte jobbet med att torrlagga burarna. Gill upptackte att grannars tradgardar har draneringsror som gar rakt in i vara hundburar. Suck, man upphor aldrig att forvanas!

Aven idag har pumparna gatt for hogtryck men det har aven regnat en del sa burarna gar fortfarande inte att anvanda. Snalla du, har du nagra kronor att avvara sa donera dem till SOS sa att vi kan kopa in fler pumpar for det kommer antagligen att regna fler ganger i framtiden.

5 kommentarer:

  1. Herregud vad det regnar o fy för alla inblandade.

    Jag blir ju gööör nyfiken, bor inte ni, du, på hundgården?

    NI är tappra som jobbar i regnet, vet hur det kan kännas. Stor eloge till er alla på plats.

    SvaraRadera
  2. Ojojoj, stackars! Hoppas att allt går bra och att det slutar regna snart!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag känner medlidande med er alla vilket tufft jobb, jag önskar att ni ska orka jobba i detta eländiga regnandet.

    Jag själv har varit ute idag och sålt SOS hund kalendrar för en tusen lapp, ska skicka in pengarna fort så förhoppningsvis räcker det till en pump iallafall!

    Kramar till er alla fantastiska volontärer!!
    Vänligen/Sol

    SvaraRadera
  4. Men fy sånt regn det måste ha varit! Stackars hundar & stackars er som måste jobba i det där! Hoppas att ni snart fått till en lösning så att kennlarna inte blir översvämmade i framtiden!

    SvaraRadera
  5. Tack for all uppmuntran!
    Vi har kunnat flytta tillbaka nagra hundar men vissa burar ar fortfarande for leriga. Solen har borjat kika fram nu sa forhoppningsvis torkar det upp.
    Emma: Jag och Maria bor tillfalligt hemma hos Tony for att det inte finns plats for oss pa garden men vi ska flytta dit nar nagra andra volontarer aker hem.
    Sol: Bra jobbat! :)

    SvaraRadera