söndag 7 februari 2010

Nerresan

De narmaste inlaggen kommer jag skriva fran Tonys dator sa tre trevliga svanska bokstaver kommer tyvarr inte komma med.

Jag gick upp klockan fyra pa morgonen den andra februari och packade det sista. Planen var att vi skulle aka klockan sex men det blev narmare halv sju. Forst akte vi till Stockholm och hamtade upp Josefine. Pa vagen fastnade det en massa sno och is i hjulen sa vi snodde en rasp fran hennes foraldrars garage som vi tog med oss for att kunna hacka bort isen.
Sen bar det vidare till Tranas for att hamta Maria och efter det avslutades dagen med resa till Goteborgs hamn dar vi tog baten till Kiel i Tyskland.
Hundarna var inte sa glada over att tillbringa ett halvt dygn i hytten och bara fa ga ut och kissa i en liten sandlada pa hundarnas rastdack.

Vi brande genom Tyskland, Belgien och halva Frankrike pa ett dygn. I Koln snurrade vi runt i markliga cirklar eftersom killen som designade vagnatet tydligen inte var riktigt klok. Aven i Paris fick vi problem. Motervagen vi skulle kora in pa var avstangd sa vi tillbringade tva timmar mitt i natten med att forsoka ta oss ut ur stan. Saken blev inte battre av att GPS-tanten skrek hysteriskt om tillatna U-svangar.

Maria pa autobahn

Vi hade bestamt oss for att kora hela natten men vid fem pa morgonen kande jag att jag holl pa att somna sa vi stannade pa en rastplats. Maria sag halvt medvetslos ut sa hon kunde inte heller kora utan vi bestamde oss for att ta en powernap och fortsatta efter nagra timmar da vi kande oss piggare. En timme senare vaknade jag av det var sa kallt att jag trodde att slutet var nara. Jag hade dessutom nacksparr fran min konstiga sovstallning och snusdreggel som rann ner over halsen. Misaren kandes total. Jag fortsatte kora ett tag tills vi hittade ett matstalle dar det aven passade bra att rasta hundarna. Sedan tog Maria over ratten men da blev jag helt plotsligt pigg som en larka och kunde inte alls sova.

Trots packning och terrier var baksatesplatsen den klart bekvamaste

Hade vi satsat sa hade vi hunnit fram till Malaga samma dag men eftersom en volontar som skulle aka hem dagen efter sov over hos Tony sa bestamde vi oss for att ta in pa ett hotell. Vi forsokte pa nagra stallen innan vi hittade ett som tillat att vi tog med hundarna men det gick anda forvanansvart enkelt. Vi fick en mysig liten stuga for bara 60 euro totalt. Pa morgonen stannade vi till pa en mack och kopte yoghurt. Utanfor macken sag vi en hund som strovade omkring och forsokte fa kontakt med mackens kunder. Vi gav honom den sista yoghurten men han bara nosade pa den och gick darifran. Det kanske inte alls var en herrlos hund utan den kanske horde till macken och van vid betydligt finare mat.


Efter att ha varit vilse ett tag hittade vi antligen fram till SOS och aventyret kunde ta sin borjan.

1 kommentar:

  1. Det va jag som snodde er sovplats hos Tony..sry..haha
    Hoppas allt går bra där nere för er.
    OM ni inte sett det än, så har jag laggt en jacka och en fleace tröja i en påse i första husvagnen. det står en stor lapp på "Xavis to have in his skykennel" Glömm inte att lägga dom i skykenneln den 21...Har sagt till både therese, pernilla och Mats, men tänte att jag kunde säga till dig med!
    Hälsa dom alla föresten! hoppas allt är bra där nere!
    Kram Ella von Eyben

    SvaraRadera